Otpisan auto
(prestaro za odgovor)
Igor
2010-06-20 19:19:53 UTC
Kad se kupi auto na firmu, onda ga se tek nakon 5 godina moze
knjigovodstveno otpisati i otkupiti ga od svoje firme za 1 kunu.
Zanima me kako je moguce da neki poduzetnici kupe auto na firmu pa ga otpisu
za 2 godine? Da li to ovisi o kilometrazi, o broju putnih naloga koje su
napisali ili je nesto drugo u pitanju?
Tomislav Buriæ
2010-06-20 20:30:10 UTC
Post by Igor
Kad se kupi auto na firmu, onda ga se tek nakon 5 godina moze
knjigovodstveno otpisati i otkupiti ga od svoje firme za 1 kunu.
Nekad bilo, danas se spominjalo. Prodaja auta u vlasni¹tvu pravne osobe za
cijenu manju od realne je porezni prekr¹aj. E sad, ako ti poreznik ne
kontrolira knjige onda si pro¹ao ok, ali u suprotnom...
Post by Igor
Zanima me kako je moguce da neki poduzetnici kupe auto na firmu pa ga
otpisu za 2 godine? Da li to ovisi o kilometrazi, o broju putnih naloga
koje su napisali ili je nesto drugo u pitanju?
Tzv. ubrzana amortizacija. Svaka firma moŸe odluèiti na taj naèin
amortizirati osobni automobil, ali uzmi u obzir da ubrzana amortizacija
znaèi i 2x veæi godi¹nji tro¹ak ¹to utjeèe na rezultat poslovanja i
poreznicima treba dokazati da je realna (tipa trgovaèki putnici koji rade
veliku godi¹nju kilometraŸu i auti ne dotraju 5 godina koliko je redovna
stopa)

Uglavnom, ako si zamislio kupiti auto "na firmu" pa odbiti pretporez i onda
ga kupiti nakon 2,5 godine i (nerealne) ubrzane amortizacija za 1 kn znaj da
firma preko koje bi to "odradio" èini prekr¹aj koji moŸe biti skup.
Igor
2010-06-21 06:27:22 UTC
Post by Tomislav Buriæ
[...]
Znaci treba biti takav posao koji zahtjeva puno vozanja? A da li to treba
potkrijepiti sa putnim nalozima ili to moze biti i vozanje po gradu i
okolici grada bez putnih naloga?
Post by Tomislav Buriæ
[...]
Da, ali sto ako sam ja kupio auto star 2-3 godine, takodjer od neke firme.
Da li ja taj auto mogu otpisati za 2 godine ejr je vec 3 godien star ili
mora opet ici ciklus od 5 godina?
Tonka
2010-06-21 06:59:19 UTC
Post by Igor
Post by Tomislav Buriæ
Uglavnom, ako si zamislio kupiti auto "na firmu" pa odbiti pretporez i
onda ga kupiti nakon 2,5 godine i (nerealne) ubrzane amortizacija za 1 kn
znaj da firma preko koje bi to "odradio" èini prekr¹aj koji mo¾e biti
[...]
Auto se može prodati u bilo koje vrijeme, nije bitna starost, ali po
tržišnoj vrijednosti, ili bar približno.
Dvije ili pet godina je samo period u kojem će se priznati trošak po tom
vozilu.
... Antonija
Igor
2010-06-21 07:35:54 UTC
Auto se moŸe prodati u bilo koje vrijeme, nije bitna starost, ali po
trŸi¹noj vrijednosti, ili bar pribliŸno.
Dvije ili pet godina je samo period u kojem æe se priznati tro¹ak po tom
vozilu.
Cekaj, cekaj. Ako ja kupim Golfa dizela koji kosta 20 000 eura, onda je
nakon 5 godina njegova trzisna vrijednost 10 do 12 tisuca eura. Nije vrag da
je tolika i knjigovodstvena vrijednost. Ja sam mislio da se nakon 5 godina
moze otpisati u potpunosti pa da ga ja kupim za 1 kn.

Mogu li ja u momentu kad auto ima knjigovodstvenu vrijednost 10 000 eura,
prodati ga sam sebi, ali ne tako da platim 10 000 eura na racun svoje firme,
nego da platim 2000 eura (u kunama naravno) na ime poreza na dobit, a onih
8000 eura koje nisam platio da se racuna kao da sam uzeo predujam dobiti?
Mladen
2010-06-21 08:33:45 UTC
Post by Igor
[...]
Ako prodaje firma auto, bilo kome, mora izdat racun i temeljem tok racuna
firma placa 23% PDV-a
A sad dal ti budes kaj platil svojoj firmi i kad to je druga stvar, jedino
kaj se mora platit je 23% PDV-a.
I da mora biti realna vrijednost vozila na racunu inace bi mogel dobiti
velku kaznu plus opet placanje tog PDV-a

Porez na dobit nema direkno nikakve veze sa prodajom automobila, on se
obracunava na kraju godine.
Igor
2010-06-21 08:38:24 UTC
Post by Mladen
Ako prodaje firma auto, bilo kome, mora izdat racun i temeljem tok racuna
firma placa 23% PDV-a
Ali problem je sto ja kad kupim vozilo za firmu, ne mogu se osloboditi
PDV-a, tj. traziti prebijanje PDV-a zato jer prodajem medicinske proizvode
koji su oslobodjeni PDV-a pa nemam odakle prebiti. I sad kad prodam auto,
onda moram opet platiti hebeni PDV. Vrlo neisplativo.
Post by Mladen
Porez na dobit nema direkno nikakve veze sa prodajom automobila, on se
obracunava na kraju godine.
Kako nema veze. Ako je izdan racun za prodaju auta od 10 000 eura, onda
znaci da je firma zaradila 10 000 eura. To pak znaci da treba na kraju
godine platiti porez na dobit 2000 eura (osim ako te pare potrosis). Jesam
li u pravu?
Tonka
2010-06-21 10:59:23 UTC
Post by Igor
Post by Mladen
[...]
Da li je firma u sustavu PDV-a?

I nije opet, kod kupnje je PDV ušao u pretporez, a kod prodaje se plaća,
tj. ne plaća obzirom da imate preplatu pdv-a iz mjeseca u mjesec.
Post by Igor
Post by Mladen
[...]
Obojica ste u pravu.
Ovaj izračun je takav u slučaju kad je knjigovdostvena vrijednost vozila
nula.
... Antonija
Tonka
2010-06-21 10:54:30 UTC
Post by Igor
Auto se mo¾e prodati u bilo koje vrijeme, nije bitna starost, ali po
tr¾i¹noj vrijednosti, ili bar pribli¾no.
[...]
Knjigovodstvena vrijednost i tržišna vrijednost su dva različita pojma.
Samo ime im govori što koji znači.
Post by Igor
[...]
Može.
S time da se porez na dobit izračunava na kraju godinu u Prijavi poreza
na dobit. A do tada se plaćaju akontacije.
Ovih 2000 eura može biti i manje, ako je knjigovodstvena vrrijednost
veća od nule. (npr. knjigovodstvena je 4000 eur, dobit po prodaji onda
ispadne 6000 eur, ovih 4000 ide u trošak)
... Antonija
Igor
2010-06-21 11:22:33 UTC
Ovih 2000 eura moŸe biti i manje, ako je knjigovodstvena vrrijednost veæa
od nule. (npr. knjigovodstvena je 4000 eur, dobit po prodaji onda ispadne
6000 eur, ovih 4000 ide u tro¹ak)
Hvala na odgovoru, ali mene interesira jos nesto. Ako sam kupio novo vozilo,
onda znaci nakon 5 godina je knjigovodstvena vrijednost 0. Ali sto ako sam
kupio auto star 3 godine, da li ga ja mogu otpisati za 2 godine (pa je to
ukupno 5) uz pretpostavku da se vozim umjereno, da nisam trgovacki putnik
ili sl. ili svejedno mora ici 5 godina za otpis.
Tonka
2010-06-21 13:37:05 UTC
Post by Igor
Ovih 2000 eura mo¾e biti i manje, ako je knjigovodstvena vrrijednost veæa
[...]
Starost vozila, ili bilo kojeg drugog osnovnog sredstva, nije bitna.
Redovna stopa amortizacije za osobna vozila je 20%. Možete koristiti
ubrzanu amortizaciju i stopu od 40% pa će vozilo biti (knjigovodstveno!)
otpisano za 2,5 godine.
U biti, amortizacija može biti i veća od 40% godišnje, ali Zakon o
porezu na dobit godišnje priznaje samo toliko.
... Antonija
Igor
2010-06-21 13:42:54 UTC
Post by Tonka
Starost vozila, ili bilo kojeg drugog osnovnog sredstva, nije bitna.
Redovna stopa amortizacije za osobna vozila je 20%. MoŸete koristiti
ubrzanu amortizaciju i stopu od 40% pa æe vozilo biti (knjigovodstveno!)
otpisano za 2,5 godine.
Znaci mogu koristiti ubrzanu amortizaciju, ali je moram s necim
potkrijepiti. Da li to mogu biti racuni za gorivo da se vidi koliko sam
vozio ili to moraju biti putni nalozi? Ima li nekih egzaktnih kriterija po
kojima se odredjuje da li je smjela biti ubrzana amortizacija (da me ne
uhvate za vrat zbog toga)?
Tonka
2010-06-21 14:03:09 UTC
Post by Igor
Post by Tonka
Starost vozila, ili bilo kojeg drugog osnovnog sredstva, nije bitna.
Redovna stopa amortizacije za osobna vozila je 20%. Mo¾ete koristiti
[...]
Ja do sada u praksi nisam naišla na takav problem. Sami birate koje ćete
stope primijeniti.

U Zakonu o porezu na dobit doslovno piše:
"(6) Godišnje amortizacijske stope iz stavka 5. ovoga članka mogu se
podvostručiti." (čl. 12, NN 177/04)
... Antonija
Mac
2010-06-23 19:49:41 UTC
kako onda knjiziti prodaju auta po knjigovodstvenoj vrijednosti ( odluka
Uprave ) a trzisna vrijednost je naravno veca ?
Post by Igor
Post by Tonka
[...]
Ja do sada u praksi nisam naisla na takav problem. Sami birate koje cete
stope primijeniti.
"(6) Godisnje amortizacijske stope iz stavka 5. ovoga clanka mogu se
podvostruciti." (cl. 12, NN 177/04)
... Antonija
Tonka
2010-06-23 21:18:34 UTC
Post by Mac
kako onda knjiziti prodaju auta po knjigovodstvenoj vrijednosti ( odluka
Uprave ) a trzisna vrijednost je naravno veca ?
Lako je knjižiti. Proknjižiti tako kako je prodano.
Može se obračunati PDV na razliku i knjižiti na nepriznati trošak, a kod
prijave poreza na dobit za razliku do tržišne vrijednosti uvećati
poreznu osnovicu.

Problem bi mogao nastati prilikom inspekcije i postaviti se pitanje
zašto to nije prodano po tržišnoj vrijednosti. Pretpostavljam .. u tom
slučaju bi oni sami mogli procijeniti tržišnu vrijednost, obračunati
razliku PDV-a (ako je obveznik u sustavu) i razliku poreza na dobit ili
dohodak
... Antonija
Martin
2010-06-23 21:39:12 UTC
Problem bi mogao nastati prilikom inspekcije i postaviti se pitanje za¹to
to nije prodano po trŸi¹noj vrijednosti. .....(cat)
Da li je negdje regulirano da se roba mora prodavati po trŸi¹noj
vrijednosti?
Tonka
2010-06-24 11:51:43 UTC
Problem bi mogao nastati prilikom inspekcije i postaviti se pitanje za¹to
to nije prodano po tr¾i¹noj vrijednosti. .....(cat)
Da li je negdje regulirano da se roba mora prodavati po tr¾i¹noj
vrijednosti?
Dobro pitanje.
Znam da kad obrtnik zatvara obrt, imovina (evidentirana u DI) i zalihe
koje su ostale procjenjuju se na tržišnu vrijednost, smatraju se
primitkom i ako je obrt bio u sustavu PDV-a treba obračunati PDV.

U Zakonu o porezu na dobit (NN 177/04), čl.7.st.5.t., spominje se
skrivena isplata dobit: 'davanje određenih koristi dioničaru ili članu
društva ili s njima povezanim osobama uz naknadu nižu od tržišne,
uklju­čujući i povoljniju kamatu'
To bi se moglo primijeniti na ono ranije postavljeno pitanje vezano za
bivšeg managera.

Na brzinu što sam malo potražila (PDV, porez na dohodak, porez na
dobit), nisam pronašla ništa gdje se izričito kaže da se dugotrajna
imovina _mora_ prodati po tržišnoj vrijednosti.
Postoje neke odredbe vezane za poslovanje između povezanih osoba (jedna
firma u vlasništvu druge), i za transakcije vezane za vlasnika, radnike
i sl, pa za likvidacije, pretvorbe i spajanja, ali to su već neke druge
okolnosti.

http://www.legalis.hr/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=8112&forum=22
Na ovoj raspravi se spominje nečije iskustvo sa PU gdje je imovina
prodana ispod knjigovodstvene vrijednosti.
... Antonija
Damir
2010-06-24 15:38:24 UTC
Post by Tonka
[...]
Po meni ne ..
Ključna je rijeć ... bivši :)
Post by Tonka
[...]
I ja sam malo na brzinu pronjuskao :)

Zakon o porezu na dobit
III. POREZNA OSNOVICA

1. Opće odredbe

Članak 5.

(1) Porezna osnovica je dobit koja se utvrđuje prema računovodstvenim
propisima kao razlika prihoda i rashoda prije obračuna poreza na dobit,
uvećana i umanjena prema odredbama ovoga Zakona.

(2) Poreznu osnovicu poreznog obveznika rezidenta čini dobit ostvarena u
tuzemstvu i inozemstvu.

(3) Poreznu osnovicu nerezidenta čini samo dobit ostvarena u tuzemstvu, a
utvrđuje se prema odredbama ovoga Zakona.

(4) U poreznu osnovicu ulazi i dobit od likvidacije, prodaje, promjene
pravnog oblika i podjele poreznog obveznika, a porezna osnovica utvrđuje se
prema tržišnoj vrijednosti imovine, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.

Pravinik o PDV-u

Članak 4.

(1) Isporukama dobara uz naknadu smatra se i ako porezni obveznik ili
njegovi zaposlenici u privatne svrhe izuzimaju dobra koja čine dio
poduzetničke imovine, ako raspolažu njima bez naknade ili ih izuzimaju u
bilo koje druge nepoduzetničke svrhe, a za ta dobra se u cijelosti ili
djelomično mogao iskoristiti odbitak pretporeza. O izuzimanju dobara radi se
onda, ako bi se isporuka da je obavljena trećoj osobi, smatrala isporukom
dobra. Izuzimanja koja nisu u novcu procjenjuju se prema usporedivoj
tržišnoj vrijednosti.

Članak 8.

(1) Isporukama obavljenima uz naknadu smatra se i korištenje (uzimanje) za
potrebe reprezentacije dobara koja je porezni obveznik sam proizveo, zatim
dobara koja je kupio ili uvezao, a za koja je u cijelosti iskoristio pravo
na odbitak pretporeza te korištenje usluga svojeg poduzeća za iste namjene,
ako se porez na dodanu vrijednost da su ta dobra i usluge nabavljeni od
drugog poreznog obveznika ne bi mogao u cijelosti odbiti prema članku 20.
stavku 11. i 12. Zakona. Isto se odnosi na korištenje osobnih automobila i
drugih sredstva za osobni prijevoz te dobara i usluga povezanih s njima. U
tom slučaju isporukom uz naknadu smatra se 70% tržišne vrijednosti
isporučenih dobara i obavljenih usluga za potrebe reprezentacije i 30%
tržišne vrijednosti isporučenih dobara i obavljenih usluga u vezi s
korištenjem osobnih automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz kao i
30% iznosa tržišne vrijednosti do 400.000,00 kuna odnosno 100% iznosa
tržišne vrijednosti koji prelazi 400.000,00 kuna za osobne automobile i
druga sredstva za osobni prijevoz.

Članak 10.

(1) Isporukama uz naknadu smatra se ako trgovačka društva i drugi oblici
zajedničkog obavljanja gospodarske ili druge djelatnosti obavljaju isporuke
dobara i usluga članovima društva - vlasnicima udjela kao i članovima
njihove uže obitelji za koje primatelji tih dobara odnosno korisnici usluga
ne plaćaju nikakvu naknadu ili je plaćaju u iznosu nižem od tržišne
vrijednosti
Članak 44.

4) Ako isporuke ili dio isporuka nije zaračunan, porezna obveza nastaje u
visini poreza koji bi bio zaračunan da su za sve isporuke obavljene tijekom
obračunskog razdoblja ispostavljeni računi prema ugovorenim odnosno tržišnim
vrijednostima.

VIII. POREZNA OSNOVICA

1. NAKNADA

Članak 54.

(1) Osnovica poreza na dodanu vrijednost, prema članku 8. Zakona, je naknada
za isporučena dobra ili obavljene usluge. Naknadom se, kod obračuna poreza
na dodanu vrijednost prema zaračunanim naknadama smatra sve ono što
primatelj dobara treba dati ili platiti za isporučena dobra i obavljene
usluge a kod obračuna prema naplaćenim naknadama, sve ono što primatelj
dobara ili usluga da ili plati za isporučena dobra ili usluge, osim poreza
na dodanu vrijednost. U poreznu osnovicu ulazi i sve ono što neka druga
osoba, a ne primatelj dobara ili usluga, da ili plati odnosno treba dati ili
platiti poduzetniku za isporučena dobra ili obavljene usluge.

(2) Naknadom za isporuku dobara prema stavku 1. ovoga članka smatraju se i
svi iznosi koje je prodavatelj zaračunao (naplatio) kupcu po osnovi isporuke
kao što su troškovi prijevoza, postavljanja, slanja, osiguranja i slično.

(3) Porezna osnovica je tržišna cijena dobara ili usluga u slučajevima iz
članka 2. stavka 1. točke 1b., članka 3. stavka 5. i članka 4. stavka 4.
Zakona ta članka 8. stavka 1. ovoga Pravilnika.

(4) Tržišnom cijenom u smislu odredbe članka 8. stavak 6. Zakona te članka
8. stavak 1. ovoga Pravilnika, kod isporuka dobara bez naknade smatra se
cijena nove nabave odnosno neto nabavna cijena uvećana za zavisne troškove
nove nabave kada se radi o izuzimanju odnosno isporuci dobara koja su
kupljena. Pri izuzimanju dobara proizvedenih u poduzeću tržišnom cijenom
smatraju se vlastiti troškovi utvrđeni prema računovodstvenim propisima. Kod
usluga, odnosno korištenja dobara poduzetničke imovine u privatne ili druge
nepoduzetničke svrhe tržišnom cijenom smatra se cijena nabave takvih usluga
uvećana za troškove održavanja i druge zavisne troškove, a kod dobara koja
su u najmu tržišnom cijenom smatra se trošak naknade po ugovoru, trošak
održavanja i svi drugi zavisni troškovi koje po ugovoru o najmu snosi
korisnik najma. Kod izuzimanja usluga tržišnom cijenom smatra se ukupni
trošak obavljanja tih usluga kojeg snosi porezni obveznik. Ako je naknada za
isporuke dobara ili usluga manja od tržišne vrijednosti ili ako su isporuke
izvršene bez naknade, porezna osnovica je tržišna vrijednost u trenutku
isporuke dobara ili obavljene usluge.

Neki djelovi se ne odnose na ovaj slucaj, samo sam htio ukazati na cinjenicu
da se u slicnim slucajevima barata sa trzisnom cijenom
Tonka
2010-06-24 20:54:44 UTC
Post by Damir
Neki djelovi se ne odnose na ovaj slucaj, samo sam htio ukazati na
cinjenicu da se u slicnim slucajevima barata sa trzisnom cijenom
Da, ali kad se radi o prestanku obavljanja djelatnosti, kod statusnih
promjena, ili kod darovanja robe ili usluge. Više se spominje kod odnosa
između povezanih osoba no to se ne može primijeniti na ovaj slučaj ovdje.

Osim u slučaju kad se radi o članovima društva, u biti nigdje nije
navedeno da se ne smije prodavati po nižoj cijeni.
... Antonija
Damir
2010-06-25 05:10:24 UTC
Post by Tonka
Post by Damir
[...]
Ako se prodaja članovima društva mora obračunati po tržišnoj cijene nema
sanse da je za ostale drugacije.

U Pravilnik o PDV-u jasno pise

[...]

Vjerovatno postoji i misljenje Min. financija, ako uhvatim vremene malo cu
prozujati

Nenad
2010-06-24 08:49:07 UTC
Post by Mac
kako onda knjiziti prodaju auta po knjigovodstvenoj vrijednosti ( odluka
Uprave ) a trzisna vrijednost je naravno veca ?
Lako je knjiŸiti. ProknjiŸiti tako kako je prodano.
MoŸe se obraèunati PDV na razliku i knjiŸiti na nepriznati tro¹ak, a kod
prijave poreza na dobit za razliku do trŸi¹ne vrijednosti uveæati poreznu
osnovicu.
Bojim se bi se to smatralo drugim dohotkom pa na razliku treba obracunati
sva davanja (doprinose, porez na dohodak, prirez...)
Kod prodaje auta najbolje je otici ovastenom procijenitelju da utvrdi
trzisnu vrijednost. U pravilu je to uvijek niza cijena od one u katalogu.
Tonka
2010-06-24 11:54:41 UTC
Post by Nenad
Post by Mac
kako onda knjiziti prodaju auta po knjigovodstvenoj vrijednosti ( odluka
Uprave ) a trzisna vrijednost je naravno veca ?
Lako je knji¾iti. Proknji¾iti tako kako je prodano.
Mo¾e se obraèunati PDV na razliku i knji¾iti na nepriznati tro¹ak, a kod
prijave poreza na dobit za razliku do tr¾i¹ne vrijednosti uveæati poreznu
osnovicu.
Bojim se bi se to smatralo drugim dohotkom pa na razliku treba obracunati
sva davanja (doprinose, porez na dohodak, prirez...)
Slažem se :) dohodak u naravi